Locatie
|
Cetate veche este dela
Dunare sau Istru,
Cu ziduri tari: intransa nu-i lesne de patruns;
Aėgyssus a cladit-o si-i zice tot Aėgyssus"


Se
afla o veche cetate langa Danube sau Ister, / Cu ziduri puternice: nu
este usor sa intri; / Aėgyssus a construit-o si Aėgyssus este numele ei
- confirma Publius Ovidius Naso.
-
Cea
mai veche harta a Daciei (Tabula Peutingeriana, secolele al II-lea - al
III-lea) o plaseaza intre Noviodunum (Isaccea) si Histria, aproape de
orasul Ad Stoma, aproximativ pe locul mai sus-mentionatei fortificatii;
nu este nici o indoiala, trebuie sa acordam credit metaforei poetului,
in general bine informat, adaugand ca langa "Poarta Deltei" romanii aveau o baza a Flotei Dunarii de Jos.
|
Istoric
|
-
Faptul
ca radacinile vietii la Tulcea sunt mai adanci sunt probate de urmele
asezarii de tip Hallstatt (secolele al XI-lea - al VII-lea AC) pe
colina "Dealul Taberei"; mai spre vremurile noastre , dupa obiceiul
roman, mai aproape de drumurile de acces, fortificatia a fost
consolidata in secolele al II-lea - al III-lea, controlata de bizantini
(secolele al VIII-lea - al IX-lea), folosita de genovezi (secolele al
X-lea - al XIII-lea), incorporata in formatiunile prefeudale indigene
conduse de Balica, de Dobrotici (origine a numelui de Dobrogea,
probabil) si, incepand cu 1390 de Mircea cel Batran "... prin voia
lui Dumnezeu stapan si domn ... pe ambele maluri a toata Dunarea, in
jos, pana la Marea cea Mare si stapan al cetatii Durstor.".
-
Incepand
cu 1416, otomanii controland Dobrogea, localitatea devine Hora -
Tepe(Hora Colinelor,cele sapte coline, asa cum localnicii spun,
gandindu-se, probabil, la Roma) sau Tulcea (exista un guvernator,
Tula-bey), apare in 1595 in insemnarile lui Pado Giorgici, este
mentionata de Evila Celebi (1650), Matteo Gondola (1674), de Monttraye,
care o vede in 1711 ca. "... un sat asezat pe un loc inalt si strajuit de mici fortarete cu sapte turnuri
";era numit si Orasul Colinei - "Pe
panta unei coline apare un peisaj incantator: este gazda morilor,
grabindu-se toate, ca si cum s-ar intrece in a-si termine treaba cel
mai repede. ",
scria Boucher de Perthes (Voyages į Constantinopole, Paris, 1853).
-
Inainte de 1848, German Ungewiter mentiona "un mic santier pentru ambarcatiuni fluviale de 300 t "; capata conturul final dupa Razboiul de Independenta
(1877-1878).
|
|